Okosodó- fejlesztő

"A tanulás folyamatában az alapozás szerepe éppen olyan hatalmas, mint az építkezésben és a sportban. Hiszen a sikeres tanuláshoz éppen úgy szükségünk van bizonyos alapfunkciók fejlettségére, mint a sportolónak fejlett izomzatra és állóképességre."

Az autizmus spektrum zavarok

egy átfogó megnevezés,

mely magába fogalja

az Asperger-szindrómát,

a pervazív fejlődési zavarokat,

a nyílt(kihívó) oppozíciós zavart

és a szemantikus, pragmatikus zavart

Magyarországon is van törvényi lehetőség a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek többségi intézményben (bölcsöében, óvodában, iskolában) való nevelésére.

Ha a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakértői úgy ítélik meg, hogy a gyermek integrálható, kijelölnek számára egy olyan befogadó intézményt, melynek alapító okiratában szerepel az adott fogyatékossági ág, azaz rendelkeznek a gyermek ellátásához szükséges megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel.

Részletes információk és segítség nyújtás:

http://www.aosz.hu/

Te is tudod! című könyvből rengeteg hasznos gyakorlati tanácsot kaphatunk.

Hogyan foglalkozzunk az autizmussal élő kisgyermekkel?

Az autizmussal élő gyermekek szükségletei is széles spektrumon mozognak, hiszen az átfogó elnevezés a sérülések és a nehézségek különböző szintjeit foglalja magába.

A három fő sérült terület, a "sérülések triásza":

*  kommunikáció

* szociális kapcsolatok

* fantázia

* és egyéb járulékos sérülések

Melyek befolyásolják a gyermek iskolai teljesítményét és okozhatják, hogy:

- nem érti, mit mondanak neki

- megért néhány szót, de nem érti a mögöttes üzenetet

- gyenge figyelmi készség

- gyakori kilépés a feladathelyzetből

- azt csinálja, amit ő akar és nem azt, amire megkérték őt

- a megosztozásra való képtelenség, önfejűség

- képtelenség  játékok szabályainak megértésére

- megértés nélküli, mechanikus tanulás

- nincsen tudatában másoknak és annak, hogy milyen hatással van viselkedése másokra- például átgyalogol a másik gyermeken, becsapja mások arca előtt az ajtót, tönkreteszi mások játékait

- idegességet mutat, mikor olyan viselkedést várnak el tőle, amely számára nehezen kivitelezhető

- merev ragaszkodás bizonyos szabályokhoz, dolgokhoz

- nem bírja elviselni a tömeghelyzeteket

- nincs tekintettel másokra- például nem érti meg, hogy nem szabad a homokot dobálni

- vannak bizonyos beszélgetéstémái, ám inkább az emberekhez beszél, mint velük

- függőség bizonyos felnőttektől vagy rutinoktól

- nehézség más helyzetben tanult készségek általánosításában

- ragaszkodik ahhoz, hogy a sor elején vagy a sor végén legyen, esetleg egy bizonyos helyen üljön

- ideges lesz ha ő vagy más hibázik

- nehézséget okoz neki a választás

- nehézséget okoz, hogy egy megtörtént dologról beszéljen vagy egy képzeletbeli szituációba helyezze magát


Az eredmény elérésének kulcsa a megfelelő segítség és az, hogy megismerjük, megértsük az egyes gyermekeket, mert nincs két egyforma , ezért nincs egyforma kezelési mód sem.


1. A korai kommunikáció fejlesztése

* Játszani tanulni: kapcsolatépítés

* Interaktív játék

* A szemkontaktus kialakításának módszerei

* szerepcserés aktivitások korai kommunikáció fejlesztésére

* A nyelv- és ajakmozgás tudatossága

* A tudatos levegővétel kialakítása

* A zene alkalmazása a kommunikációs készségek fejlesztésére

* Választások, döntések

* A környezet átalakítása a kommunikáció fejlesztése érdekében

* Nyelvi fejlesztés

* Jelek és szimbólumok használata

2. Korai fejlesztés: alapkészségek

* Jutalmazás és dícséret

* Megtanítani a gyermeket leülni

* Megtanítani a gyermeket várni

* A gyermek motiválása

* A figyelem és koncentráció felesztése

* Segítés és bemutatás

* Előre és visszafelé láncolás

* A készségek és az ismeretek általánosítása

3. Strukturált tanítás

* Napirendek és folyamatábrák készítése és használata

* A strukturált munka szervezése

* Az autizmussal élő gyermek szükségleteinek kielégítése a bölcsődében, óvodában

4. Az olvasáshoz szükséges készségek fejlesztése

* A könyvek iránti érdeklődés kialakítása

* Hogyan tanítsuk olvasni az autizmussal élő gyermeket?

* Segítség a kézírás tanulásában

5. A számfogalom kialakítása

Mit tehetünk?

A legkézelfoghatóbb eszközök, tárgyak először amiket megszámolunk a testrészeink, szemek, fülek, majd a kabáton a gombok, lépcsőfokok, evőeszközök, gyömlcsök, szőlőszemek, kekszek stb.

*Párosítás

*Számolós dalok

*A számfogalom kialakításának előkészítése

*Nyomdázás

*Dobókocka használata

Az összeadás elkezdése

6. A szociális készségek fejlesztése




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 14
Tegnapi: 5
Heti: 19
Havi: 100
Össz.: 46 300

Látogatottság növelés
Oldal: Autizmus -hogyan?
Okosodó- fejlesztő - © 2008 - 2024 - okosodo.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »