Az autizmus spektrum zavarok
egy átfogó megnevezés,
mely magába fogalja
az Asperger-szindrómát,
a pervazív fejlődési zavarokat,
a nyílt(kihívó) oppozíciós zavart
és a szemantikus, pragmatikus zavart.
Magyarországon is van törvényi lehetőség a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek többségi intézményben (bölcsöében, óvodában, iskolában) való nevelésére.
Ha a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakértői úgy ítélik meg, hogy a gyermek integrálható, kijelölnek számára egy olyan befogadó intézményt, melynek alapító okiratában szerepel az adott fogyatékossági ág, azaz rendelkeznek a gyermek ellátásához szükséges megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel.
Részletes információk és segítség nyújtás:
Te is tudod! című könyvből rengeteg hasznos gyakorlati tanácsot kaphatunk.
Hogyan foglalkozzunk az autizmussal élő kisgyermekkel?
Az autizmussal élő gyermekek szükségletei is széles spektrumon mozognak, hiszen az átfogó elnevezés a sérülések és a nehézségek különböző szintjeit foglalja magába.
A három fő sérült terület, a "sérülések triásza":
* kommunikáció
* szociális kapcsolatok
* fantázia
* és egyéb járulékos sérülések
Melyek befolyásolják a gyermek iskolai teljesítményét és okozhatják, hogy:
- nem érti, mit mondanak neki
- megért néhány szót, de nem érti a mögöttes üzenetet
- gyenge figyelmi készség
- gyakori kilépés a feladathelyzetből
- azt csinálja, amit ő akar és nem azt, amire megkérték őt
- a megosztozásra való képtelenség, önfejűség
- képtelenség játékok szabályainak megértésére
- megértés nélküli, mechanikus tanulás
- nincsen tudatában másoknak és annak, hogy milyen hatással van viselkedése másokra- például átgyalogol a másik gyermeken, becsapja mások arca előtt az ajtót, tönkreteszi mások játékait
- idegességet mutat, mikor olyan viselkedést várnak el tőle, amely számára nehezen kivitelezhető
- merev ragaszkodás bizonyos szabályokhoz, dolgokhoz
- nem bírja elviselni a tömeghelyzeteket
- nincs tekintettel másokra- például nem érti meg, hogy nem szabad a homokot dobálni
- vannak bizonyos beszélgetéstémái, ám inkább az emberekhez beszél, mint velük
- függőség bizonyos felnőttektől vagy rutinoktól
- nehézség más helyzetben tanult készségek általánosításában
- ragaszkodik ahhoz, hogy a sor elején vagy a sor végén legyen, esetleg egy bizonyos helyen üljön
- ideges lesz ha ő vagy más hibázik
- nehézséget okoz neki a választás
- nehézséget okoz, hogy egy megtörtént dologról beszéljen vagy egy képzeletbeli szituációba helyezze magát
Az eredmény elérésének kulcsa a megfelelő segítség és az, hogy megismerjük, megértsük az egyes gyermekeket, mert nincs két egyforma , ezért nincs egyforma kezelési mód sem.
1. A korai kommunikáció fejlesztése
* Játszani tanulni: kapcsolatépítés
* Interaktív játék
* A szemkontaktus kialakításának módszerei
* szerepcserés aktivitások korai kommunikáció fejlesztésére
* A nyelv- és ajakmozgás tudatossága
* A tudatos levegővétel kialakítása
* A zene alkalmazása a kommunikációs készségek fejlesztésére
* Választások, döntések
* A környezet átalakítása a kommunikáció fejlesztése érdekében
* Nyelvi fejlesztés
* Jelek és szimbólumok használata
2. Korai fejlesztés: alapkészségek
* Jutalmazás és dícséret
* Megtanítani a gyermeket leülni
* Megtanítani a gyermeket várni
* A gyermek motiválása
* A figyelem és koncentráció felesztése
* Segítés és bemutatás
* Előre és visszafelé láncolás
* A készségek és az ismeretek általánosítása
3. Strukturált tanítás
* Napirendek és folyamatábrák készítése és használata
* A strukturált munka szervezése
* Az autizmussal élő gyermek szükségleteinek kielégítése a bölcsődében, óvodában
4. Az olvasáshoz szükséges készségek fejlesztése
* A könyvek iránti érdeklődés kialakítása
* Hogyan tanítsuk olvasni az autizmussal élő gyermeket?
* Segítség a kézírás tanulásában
5. A számfogalom kialakítása
Mit tehetünk?
A legkézelfoghatóbb eszközök, tárgyak először amiket megszámolunk a testrészeink, szemek, fülek, majd a kabáton a gombok, lépcsőfokok, evőeszközök, gyömlcsök, szőlőszemek, kekszek stb.
*Párosítás
*Számolós dalok
*A számfogalom kialakításának előkészítése
*Nyomdázás
*Dobókocka használata
Az összeadás elkezdése
6. A szociális készségek fejlesztése